Social media

Sustine Chitara Calatoare.ro

Dacă poveştile mele te-au ajutat (în orice fel), poţi susţine blogul printr-o mică donaţie. Cam cât o cafea de mică. Mulţumesc mult 🙂 !

Munții Cernei: scările către Ineleț și cascada Vânturătoarea

Pentru ultima zi din incursiunea noastră în munții Cernei am ales să fac ceva mai light  – nu de alta, dar tura în Cheile Ţăsnei și circuitul cătunelor m-au cam lăsat cu rezervorul de energie pe minus. Așa că am ales să merg până la scările ce urcă spre Ineleț și cascada Vânturătoarea – două trasee ușoare,  de relaxare. Sau cel puțin așa speram eu 🙂

Ne-am urcat în mașini și de la  camping am plecat spre prima destinație a zilei. Din șosea urcăm aproximativ 10 minute (cu 87 m diferență de nivel) și ajungem la baza peretelui muntelui. Aici, sprijinită de stâncă, ne întâmpină prima din cele patru scări ce urcă vertiginos spre sat. Îmi aduce aminte de scara bunicii, pe care urcăm în podul casei când trebuia să coborâm coceni pentru animale.  Hmmm, pare destul de veche și nesigură – deși Ovidiu a spus că au fost înlocuite acum aproximativ 2 ani de zile.

O parte din noi am urcat până sus. Am ajuns cu bine, deși am dat peste două trepte ce nu se țineau bine în cuie 🙂 Sus este o formațiune de stâncă pe care pot sta câțiva oameni – și am poposit acolo câteva minute, încercând să îmi dau seama cum ar fi să fac drumul ăsta frecvent, ca parte din rutină. Nu cred că mi se potrivește 🙂

Intrarea în traseu spre cascada Vânturătoarea se face de la podul peste Cerna, aflat la capătul lacului Prisaca. Exact la intrare este un loc de parcare neamenajat, unde am lăsat mașina, și am cotit imediat spre dreapta, spre traseu (este un indicator exact înainte de început). Trecem peste un râul Cerna și de acolo … urcuș pieptiș! Speram că măcar acum să scăpăm, dar de unde! Cărarea șerpuiește amețitor în sus, în stilul caracteristic munților Cernei. Pfuai, săracele mele picioare, v-am promis relaxare și v-am adus la urcuș forte =)))

Se urcă aproximativ o oră și un pic, până la primul punct de belvedere, în care se deschide panorama asupra împrejurimilor și se vede super bine cascada – un firicel subțire de argint ce se unduiește pe peretele de stâncă. Și după încă 10 minute ajungem la baza cascadei – iar senzația e copleșitoare. Când am văzut cât de înaltă e de fapt, câtă forță are și câtă răcoare creează în jur, mi-am plecat ușor fruntea în reverență către Mama Natură. Este cu adevărat magnifică 🙂

Am stat în zonă aproximativ o oră, admirând dansul apei și bucurându-mă de toată frumusețea din jur. Cascada are aproximativ 40 de m de cădere liberă, ceea ce o face cea mai mare din România. Eu am admirat-o doar dintr-un loc, însă se poate ajunge și la baza ei sau trece pe sub ea, pe peretele de stâncă surplombat. Zona e amenjată și pentru cățărători – și mulți au venit azi cu echipamentele să se dea pe stâncă. Pur și simplu e o plăcere să stai aici 🙂

Coborârea am făcut-o pe același traseu. Ne-am întors în camping, unde am strâns corturile și am plecat spre București, cu dorința de a reveni în zonă în această toamnă, pentru vârful Arjana. Abia aștept 🙂

Informații traseu (doar pentru Cascada Vânturătoarea)

Când: mai 2021

Durată: 1 zi

Munţii: Cernei

Traseu: DN67D – Cascada Vânturătoarea și retur

Durată: 3 h, cu toate pauzele incluse

Lungime: 4.3 km

GM Cernei Cascada Vanturatoarea
  • Model traseu: dus-întors
  • Sezonalitate traseu: poate fi parcurs în orice anotimp, cu echipamentul adecvat
  • Punct plecare: DN67D (lângă Cabana Schit km 36)
  • Punct sosire: DN67D (lângă Cabana Schit km 36)
  • Dificultate traseu: ușor
  • Porţiuni tehnice: traseul nu prezintă porțiuni tehnice. Sunt scurte porțiuni mai abrupte, unde în potecă sunt bolovani mari ce trebuiesc urcați/ocoliți – se pot trece ușor cu atenție sporită. La cascadă există posibilitatea de a trece pe după cascadă, pe un prag de piatră săpat în stâncă, și asta ar putea crea probleme pentru persoanele cu rău de înălțime.
  • Echipament recomandat: bocanci cu talpă aderentă, pantaloni de munte (nu blugi), bluză de corp tehnică, geacă impermeabilă, polar, buff/ceva de pus pe cap, ochelari de soare, cremă de soare, trusă de prim ajutor
PE Cernei Cascada Vanturatoarea
  • Altitudine minimă: 249 m (DN67D)
  • Altitudine maximă: 623 m (cascada Vânturătoarea)
  • Urcare/coborâre: + 400 m/ -400 m
  • Track pe Strava: aici

Traseu detaliat

cruce rosie DN67D – Cascada Vânturătoarea: 50 min, 2.2 km

cruce rosie Cascada Vânturătoarea – DN67D:  55 min, 2.1 km

Observație: timpii nu includ și pauzele luate pe traseu.

Detalii suplimentare

Stare marcaj: traseul este bine marcat, că poziționare, vizibilitate și frecvență.

Topografie: se merge pe potecă de pământ și piatră – uneori doar pe potecă de piatră. La cascadă avem doar potecă de piatră.

Vegetație: tot traseul șerpuiește prin pădure.

Surse de apă: râul Cerna, aflat la intrarea în traseu. Nu știu dacă apa din cascadă este potabilă.